‘İnsanların en önemli ihtiyacını karşılıyor’
Türkiye’deki yatırımını artıran ABD’li teknoloji devi Western Digital, tüketicilere sunacağı ‘tercih gücüyle’ başarıyı hedefliyor.

Veri depolama, sabit disk ve medya oynatıcıları alanında sunduğu çözümlerle tanınan Western Digital, değişen ve giderek çeşitliliği artan bilgisayar ve veri depolama teknolojilerinde Türkiye piyasasında önemli bir yer edinmek istiyor.
Bilgisayar ve veri depolama seçeneklerinde tüketicilerin kafasını karıştıran bir çeşitliliğin yaşandığı dönemde ‘en ideal çözümleri sunmaya çalıştıklarını’ ifade eden WD Pazarlama Birimi Kıdemli Başkan Yardımcısı Richard Rutledge, stratejilerini belirleyen en önemli hususları ntvmsnbc’ye aktardı.
‘PC sektörünün dışarıdan bakıldığı gibi kesinlikle küçülmediğini’ belirten Rutledge, ‘hareketli ve hareketsiz sektörleri iyi anlamanın şirketler için başarının en önemli anahtarlarından biri olduğunu’ belirtti.
‘Cep telefonunun tarihin en önemli icadı olarak belirten’ Rutledge, mobil ürünlerin ulaştığı başarıyı da kısa bir şekilde özetledi: “Mobil ürün sunmak, piyasanızı insanlara çevirmek demektir.”
Bulut ve fiziksel depolama arasındaki tercihi belirleyen faktörler nedir?
Bu fark sunulan hizmetlere ve kullanıma göre değişir. Google gibi bir şirket sadece bulut hizmetleri sunuyor. Buna dayalı olarak iş modelleri daha fazla buluta dayanan yazılımlar üretmek. Ancak gerçekliğe bakarsanız, buluta erişmek için daima bir telefon, PC veya tablet gibi fiziksel bir cihaza ihtiyacınız var. Bugün fiziksel depolama cihazları sunan firmaların aynı zamanda bulut hizmeti de vermesi çok nadir rastlanacak bir durum. Depolamayı bugün sanal olarak buluttan, fiziksel olarak CD, PC veya mobil cihazlarla sağlıyoruz. Günümüzde sadece tek bir çözümün yer aldığı homojen bir dünyada yer almıyoruz. İş modelimiz hem sunucu ve PC gibi eski mimariyi, hem de bulut ve mobili içeren modern mimariyi kapsıyor. Bugün sahip olduğumuz tüm cihazlar aynı zamanda fiziksel bir depolama cihazı. Bugün piyasaya baktığınızda sorduğunuz soru, ‘Verinizin asıl kopyası nerede?’ Bir cihazda mı yoksa bulutta mı? Birçok insan, bulutun güvenilir olması gerektiğini hala yeterince anlamıyor. Bugün verinin birçok kopyasının oluşturulduğu mimariler var. Kısaca hem buluta hem de fiziksel cihazlara yönelik çalışmak bizim için iyi bir iş modeli. Western Digital olarak fiziksel depolama veya bulut arasında çok politik olmadığımızı söyleyebilirim.
Bilgisayar çeşitlerinin hızla arttığı bir dönemde WD nasıl bir strateji belirliyor?
WD, uygulama ve piyasaya optimizasyonu için birçok ürün geliştirebilecek büyüklüğe ve kaynağa sahip. Gelirimizin yaklaşık yüzde 50’si PC’ler için üretilen dahili belleklerden geliyor. Gelirin yüzde 50’sinden fazlasını kapsayan kısım ise veri merkezleri, çeşitli veri depolama birimleri ve oyun konsollarından güvenlik kamera sistemleri kadar tüketici elektroniğini içeren ‘PC olmayan’ ürünlerden geliyor. Western Digital, ‘tercih sunabilmenin önemini’ fark etmiş bir şirket. Bunlara en iyi örneklerden bir tanesi depolamanın en iyi şekilde entegre edildiği NAS. Piyasayı ve uygulamayı çok iyi analiz ederek, bir masaüstü driver’ından çok daha iyi performans sunan çok başarılı bir ürün elde ettik. Çok daha ucuz ve etkin depolama birimleriyle sadece buluta bağımlı olmayan ürünler sunuyoruz. Western Digital birçok başarılı ürün üzerine kurulu bir şirket ve bugün gelirinin yarısından fazlasını PC-olmayan ürünlerden elde ediyor. Eğer tercih şansımız olsaydı ve özelleşmiş ürünlere yönelseydik, büyük olasılıkla başarısız olurduk. Müşterilere sunduğumuz ürünlere bakarsanız, ortaya çıkan özelliğin ‘tercih gücü’ olduğunu görürsünüz. Burada bir İsviçre çakısını düşünebilirsiniz. Bıçak mı, konserve açacağına mı ihtiyacınız var? Bunu biz de bulabilirsiniz. Kısaca piyasaya çok odaklanıyor ve bir o kadar dikkatli analiz yapıyoruz.
WD ürünleri kalitesi ve çeşitliliğiyle daha çok belli tüketiciler için mi sunuluyor?
Ürünlerimizin mühendislere, tasarımcılara veya dişçilere özel olduğunu düşünmüyorum. Sunduğumuz ürünler küçük işletmeler veya medya sektörü için olduğu gibi, sizin ve ailenizin hem bireysel olarak hem de evde kullanabileceği optimum çözümleri içeriyor. Burada iyi oynamanız gereken bir oyun var. Teknoloji ve ticareti iyi bir şekilde bir araya getirmeli ve sundukları fırsatı değerlendirmelisiniz.

“RİSK TÜKETİCİ VE MOBİLİTE ETRAFINDA TOPLANIYOR”
PC satışlarının tarihin en düşük seviyesine inmesi WD’yi nasıl etkiledi?
Ben bu konuya biraz farklı bakıyorum. Masaüstü bilgisayar sektörü uzun bir zamandır büyüme konusunda geri kalıyor. Ancak aynı zamanda küçülmüyor. Uzun bir zamandır hızlı bir şekilde büyüyen sektör ise notebook. Ben bu sektöre notebook olarak değil ama mobil bilişim olarak bakıyorum. Mobil bilişim her yıl küresel alanda yüzde 15-20 büyüme gösteriyor. Bu kadar hızlı büyüyen bir sektörde yaşanabilecek bir diğer büyük olarak, ‘tablet’ adını verdiğimiz yeni bir ürünün sahneye çıkması olabilirdi. Ancak tablet bilgisayarların satışlarındaki büyük başarı, mobil bilgisayarların yüzde 15-20 oranındaki büyümesini değiştirmedi. Yapılan tek hamle, bu büyümeyi notebook’tan tablete kaydırmak oldu. Western Digital’a bakarsanız bir gerileme yaşadık. Bunun nedenlerinden bir tanesi 2011 yılında Tayland’da yaşanan sel faciasıydı. Tedarik konusunda geri kalmamız satışlarımızı aşağı çekti ve geçmişteki seviyeye ulaşamadık. Ancak bunun en büyük faktörlerinden biri tablet oldu. PC sektörü, insanların kafasında oluşana kıyasla çok daha güçlü. Artık Almanya’da eskisi kadar güçlü olmasa da, bir zamanlar Çin’de olduğu kadar güçlü diyebiliriz mesela. Evdeki ilk bilgisayar olduğu gibi, ticari uygulamalar için en ideal bilgisayar PC. Mobil, birçok iş için ideal değil. Çünkü mobil, cihazın kolay çalınabileceği anlamına gelir. Kısaca PC sektörü sabit bir çizgi üzerinde; belirgin bir büyüme yok ancak gerileme de yok.
Şirketler geleneksel ürünlerle yeni bilgisayarlar arasında nasıl bir çizgi çekmeli?
Genel olarak masaüstü piyasası çok dengeli. Tablet piyasası ise özellikle büyüklükleriyle notebooklara yakın olan 10 inç tabletler, notebook’lardan çok pay kaptı. Tablet bilgisayarın ortaya çıkması açık şekilde notebook’a zarar verdi. Bugün piyasaya baktığımızda birçok tabletin 7 inç boyutuna indiğini ve birçok Android tabletin 7 inç boyutunda başarılı olduğunu görüyoruz. Apple bile 7 inç. tablet sunarak satışlarının büyük kısmını düşük fiyat stratejisi sayesinde bu ürününe kaydırdı. Birçoğumuzun akıllı telefonu, tablet bilgisayardan çok küçük değil. Erkeklerden daha pratik mobil kullanıcı olan kadınlar cüzdanları kadar telefon taşımayı tercih edebiliyor. Bu noktada dikkat etmek istediğim, mobil piyasasında riskin, tüketici ve mobilite etrafında olduğu. Çünkü burası akıllı telefon, tablet, notebook, ultrabook gibi tüketici mobilitesinin bulunduğu yer. Burada çok ilgimi çeken bir nokta, hareketli olmayan her iş alanının son derece sağlıklı olması. Örneğin veri merkezleri sağlıklı bir sektör. PC, dışarıdan gördüğünüze kıyasla çok daha sağlıklı bir sektör. Güvenlik kameraları hareketsiz. Dahası, evinize giren depolama cihazları ve oyun konsolları gibi tüm cihazlar hareketsiz. Microsoft, kısa süre önce yenisini sunduğu Xbox ile Nintendo’yu geçerek oyun konsolu alanında büyük başarı sağlamayı başardı ve bu hareketsiz sektörler için verilebilecek iyi bir örnek.
1 milyar insanın tuvalete, 6 milyar insanın ise mobil cihazlara erişimi olduğu söyleniyor. Bu dengesizliği sağlayan mobilin aşırı çeşitli ve yaygın olması mı?
Göz atmanızı isteyeceğim çok önemli bir liste var: Son 100 yıl içindeki en önemli teknolojik gelişmeler. Bilim insanlarının araştırmasında bir numaralı teknolojik gelişmenin ‘sıhhi tesisat’ olduğu belirlendi. Bu son derece önemli çünkü hayatınızı kurtarıyor. Mobil cihazlar göz önüne alındığında, bu cihazlar mobil kablosuz ağ oluşturmak için inanılmaz derecede ekonomik. İnsanlar için en önemli ihtiyaçlardan biri iletişim kurmak. İnsanlar panda gibi tek başına yaşayabilen bir canlı değil. Psikolojik olarak iletişim kurmamız lazım çünkü başıboş yaşayamayız. Bana sorarsanız cep telefonu insanlık tarihinin en önemli teknolojik icadı çünkü iletişim kurmamız gerek. Ancak her mobil cihazın başarılı olabileceğini söyleyemem. Ancak bir noktaya dikkat etmek gerekiyor: Dünyada 7 milyar insan yaşıyor. Eğer mobil bir ürün sunarsanız, piyasanız insanlar olur. Eğer mobil olmayan bir ürün üretiyorsanız, bu dünyadaki, 1,2 milyar haneye ve 400 milyon işyerine girmeniz gerektiği anlamına gelir. Mobil piyasa mobil olmayan piyasaya oranla çok daha büyük bir alan. Çünkü mobili insana satıyorsunuz; hareketsiz ürünü ise ev ve işyerine satıyorsunuz.
“EN KALİTELİ VİDEO AKTARIMINI HAYATA GEÇİRECEĞİZ”
Multimedya ve TV ürünleriyle evde eğlence anlayışına farklı bir çözüm mü sunmak istiyorsunuz?
Erişebildiğiniz bir bedava içerik bir de telif hakkı ile korunan içerikler var. Film ve televizyon dizileri üretmek firmalara çok büyük paralara mal oluyor ve şirketler teliflerini korumak istiyor. Bu işin paraya çevrilmesi, evinizde farklı konsollar belirmesine yol açıyor. Oyun firmaları oyun konsolları üretiyor, televizyon firmaları ise set top box sunuyor. WD olarak evlerde kullanılması için sunduğumuz cihazlar kullanıcıların kendi içeriklerini depolamak isteyeceğini düşündüğümüz ürünler. iTunes içeriğine uyumlu Apple TV, oyunlara uyumlu oyun konsolları ve filmlere uygun set top box kullanılıyorsa, biz de kişilerin kendi içeriklerine özel bir ürün sunmak istedik. Tüketiciler kullanım kolaylığı sunan, fiyatı ideal ürünler istiyor.

Bu ihtiyacı karşılamak için herhangi bir projeniz var mı?
Biz bu kapsamda bize heyecan veren bir deneme aşamasındayız. Flash bellek şirketi SanDisk’le beraber, ABD’deki beş büyük stüdyodan ikisi olan Fox ve Time Warner’la çalışarak yüksek çözünürlükte video akışı sunacak teknoloji geliştirmeye çalışıyoruz. Yüksek çözünürlük bugün bildiğimiz gibi değil, 4K kalitesinde olacak ve bir depolama cihazıyla ekranlara ulaşacak. Hollywood’daki içerik şirketleriyle çalışmak çok ileri bir donanım gerektiriyor. Bu şirketler video aktarımıyla maliyetlerinden çok daha fazla para kazanmayı umuyor. Sizi temin ederim kazanacaklar ama onlara teknolojimize güvenebileceklerini göstermemiz gerekiyor.
Türkiye piyasası hakkındaki düşünceleriniz ve kısa dönemde beklentiniz nedir?
Türkiye 70 milyon nüfusa sahip olan, ekonomisi gelişen ve büyüyen bir pazar. Gelişmekte olan her ülke gibi Türkiye’de en son teknolojiyi kullanmak istiyor. Türkiye’de akıllı telefon, tablet ve ultrabook talebinin artmasının yanında, PC ve notebook’ların da güçlü bir piyasaya oluşturmasını bekliyoruz. Türkiye’deki tüketiciler en iyi teknolojiyi isteyecektir ama iyi bir fiyat isteyecektir.
Tüm ürünlerinizin sizi tatmin edici bir ilgi göreceğini düşünüyor musunuz?
Bu Türk tüketicilerin cebindeki paraya bağlı.
- Etiketler :
- Haberler