64 yılda Saab modelleri
64 yılda Saab modelleri
Haberler 20.12.2011 - 16:20
-
64 yılda Saab modelleri
Uzun süredir ekonomik krizle boğuşan ve önceki gün iflas başvurusunda bulunan İsveçli ünlü otomotiv üreticisi Saab'ın Türkiye'ye yaptığı 'Bizi alın' çağrısı büyük yankı uyandırdı. Sosyal medyada birçok kişi Saab'ı Türklerin alması konusunda destek verirken, hükümet buna sıcak bakmıyor. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün bu konuya sıcak bakmadıklarını dile getirdi. Başbakan Yardımcısı Ali Babacan da daha önce "Bizim Saab gibi bir markaya ihtiyacımız yok. Daha maliyetli de olsa kendi markamızı geliştirmek isteriz." açıklamasını yapmıştı. Geçen yıl sadece 30 bin araç satan Saab, 64 yılda birbirinden farklı modeller üretti. İşte onlardan bazıları... -
-
İlk Saab modeli “gerçek Saab” yani Ursaab denilen 1947 model 92001 idi
İkinci Dünya Savaşı’nın sona ererken uçak imalatçısı Saab farklı bir pazara girmesi gerektiğini fark etti ve otomobil üretmeye karar verdi. Proje 1945 yılının son çeyreğinde hayata geçti. Otomobilden önce, Saab 91 adında bir uçak üreten şirket, yeni projesini Saab 92 (92001) olarak adlandırdı. -
1950 Saab 92
Zamanı için son derece aerodinamik bir otomobildi Saab 92. Öyle ki, aracın hava sürtünme değeri 1998 model Porsche 911 ile aynı hatta 1987 model Ferrari F40’dan daha iyiydi. Aracın tam ölçekli üretimi 1949 yılında başladı. 105 km/s azami hıza sahip olan otomobil üç vitesli bir şanzıman ve 25 bg gücünde 764 cc hacminde iki zamanlı iki silindirli bir motora sahipti. -
-
1956 Sonett I
Sadece 6 adet üretilen yarış otomobil ilk kez 1956 yılında Stockholm Otomobil Fuarı’nda sergilendi. Zamanının ötesinde tasarlanan otomobil, 750 cc’ye kadar olan kategoride 1996 yılında 159,4 km/s ile rekor kırdı. -
1959 Saab 93
Başta ABD olmak üzere, şirketin ihraç ettiği ilk modeli. 1 Aralık 1955 yılında tanıtılan modelde iki zamanlı üç silindirli 748 cc hacmindeki motor 33 bg gücündeydi. Otomobil, savaş yıllarından Saab için uçak tasarlayan, İsveçli endüstriyel tasarımcı Sixten Sason tarafından tasarlanmıştı. -
-
1960 Saab 95
İki kapılı steyşın otomobil 7 kişiyi taşıyacak şekilde tasarlanmıştı. 1959 yılında üretime giren otomobilden 1978 yılına kadar 110,527 adet üretildi. 1961 Monte Carlo Rallisi’ni iki zamanlı 841 cc hacminde üç silindirli motoru ile 4. olarak tamamladı. Aracın pilotu Mr.Saab lakaplı rallici Erik Carlsson’du. -
1960 Saab 96
1960 yılında üretilmeye başlanan otomobil 20 yıl boyunca satışta kaldı. 93 gibi 96’da 92’yi temel alan bir otomobildi. Motor sporlarındaki ve güvenlik konusundaki başarıları ile Saab markasının uluslar arası bilinirliğini artırdı. -
-
1966 Sonett II
Şirketin iki kapılı spor otomobili, 60 bg gücünde iki zamanlı üç silindirli motoru ile 0-100 km/s hızlanmasını 12,5 saniyede tamamlıyor, 150 km/s azami hıza ulaşabiliyordu. Daha sonra Ford’un 65 bg gücünde 1500 cc hacmindeki V4 motoru ile donatılan otomobilin azami hızı 160 km/s’ye yükseldi. Sonett II’den sadece 1868 adet üretildi. -
1968 Saab 99
Sixten Sason tarafından tasarlanan Saab 99, 1967 yılında Stockholm’de tanıtıldı. Saab 99, 96 ile kıyaslandığında 20 santim daha genişti. Şirket mühendisleri iki zamanlı motoru sevse de, artık dört zamanlı motora geçiş kaçınılmazdı. 99 modeli dört zamanlı dört silindirli motor ile donatıldı. 99 modelinde el freni ön tekerlekleri kilitliyordu. 1978 yılında 99 Turbo modeli ilk turbo beslemeli aile otomobili olarak tarihe geçti. Saab 99 modelinden 1984 yılına kadar 588,643 adet üretti. -
-
1970 Sonett III
ABD’deki otomobil basınının da etkisi ile şirket, yaşlanan Sonett II modelini 1970 yılında yeniledi ve Sonett III’ü duyurdu. Otomobil 4 yıl daha üretimde kaldı. -
1976 Saab 99
Şirket Saab 99 modelini 1976 yılında makyajladı. -
-
1974 Saab 900 Turbo 16S
Hızlanması ve motorunun gücü zamanı için dikkat çekiciydi. Otomobil 175 bg gücündeki turbo beslemeli motoru ve aerodinamik kiti ile 210 km/s azami hıza sahipti. -
1985 Saab 90
1984-87 yılları arasında Finlandiya’da üretilen model sadece Avrupa pazarında satıldı. Araçtan 25,378 adet üretildi. 2 litrelik dört silindirli motor 100 bg gücündeki çıkışını yere 4 veya 5 vitesli manuel şanzıman ile aktarıyordu. -
-
1985 Saab EV-1 Konsepti
Saab 900 Turbo 16v modelini temel alan konsept, şirketin deneysel aracıydı. Aracın tavanında bulunan güneş enerjisi hücreleri, sıcak bir günde kabini serinletmek için enerji sağlıyordu. Ön ve arka tamponlar belli bir seviyeye kadar olan darbelerde eski hallerinde geri dönüyorlardı. Motor 285 bg gücündeydi ve aracın 0-100 km/s hızlanmasını 5,9 saniyede tamamlamasına ve 270 km/s azami hıza ulaşmasına imkan tanıyordu. -
1992 Saab 9000
1984-1997 yılları arasında üretilen otomobil Fiat Croma, Lancia Thema ve Alfa Romeo 164 ile aynı platformu paylaşıyordu. Saab 900’den kısa olmasına rağmen daha geniş dingil açıklığı aracın kabin hacmini artırmıştı. -
-
İkinci nesil Saab 900
Opel Vectra ile aynı platformu paylaşan ikinci nesil Saab 900’de 133 ila 175 bg çıkışa sahip motorlar kullanıldı. Otomobil 1994-1998 yılları arasında üretildi. -
1998 Saab 9-3
Saab’ın buluşu olan “gece paneli” özelliği ilk kez bu modelde kullanıldı. Bu özellik gece sürüşünde sürücünün dikkatinin dağılmaması için, gösterge panelinde sadece gerekli bilginin yer almasını sağlıyordu. 9-3 modelinin ilk neslinde gücü 138 ila 230 bg arasında değişen motorlar kullanıldı. İkinci nesilde güç yelpazesi 125 ila 250 bg arasındaydı. Üç, beş kapılı ve üstü açık olmak üzere 3 gövde tipinde, üretimin sonlandığı 2011 yılına kadar toplam 326,370 adet üretildi. -
-
Saab 9X Konsepti
2001 yılında ilk kez Frankfurt Otomobil Fuarı’nda sergilenen model, coupe, roadster, steyşın, pikap gibi araçların özelliklerinin tek potada eritilmeye çalışıldığı bir konseptti. 4 çekiş olan konseptte 300 bg gücünde 3 litre hacminde turbo besleme motor kullanılmıştı. Aracın farları fiber optik aydınlatmaya sahipti. -
Saab 95
Saab 9000’in üretiminin bitmesinin ardından yerini 1997-2010 yılları arasında üretilen Saab 95 modeli aldı. Fotoğraftaki otomobil şirketin 2003 model 95 Aero Sedan’ı. -
-
Saab 9-5
2010-2011 yılları arasında 95’in ikinci nesli olan 9-5 üretildi. -
2005 Saab 9-2X
Otomobil meraklıları bir bakışta Subaru Impreza siluetini fark edecektir. Otomobil bir Saab modeli olarak sadece Kuzey Amerika pazarı için Japonya’da üretildi. Impreza’yı temel alan otomobilin Amerika pazarındaki lakabı “Saabaru”ydu. Aracın motorları Subaru tarafından tedarik edilmişti. Üretimi 2004-2006 yılları arasında gerçekleşti. -
-
İkinci nesil Saab 9-3 Convertible
Hemen hemen her pazarda, sınıfının en çok satan üstü açılır modeli oldu. 9-3 modellerinde güvenlik için, İsveç yollarında Saab marka otomobillerin karıştığı 6,100 trafik kazasından elde edilen veriler kullanılmış. -
2006 Saab 9-7X
General Motors’un GMT platforunu temel alan ve Kuzey Amerika pazarı için ABD’de üretilen bir Saab modeli. SUV 2005-2009 yılları arasında üretildi. -
-
2006 Saab Aero X Konsepti
Saab’ın havacılık mirası ve İskandinav köklerinin vücut bulduğu modeli. Yüzde yüz etanol ile çalışan konsept 400 bg gücündeydi. -
2008 Saab 9-X BioHybrid Konsepti
İlk kez Cenevre Otomobil Fuarı’nda tanıtılan otomobil, şirket iflas etmeseydi, 2014 yılında Mini gibi otomobiller ile rekabet edecek 9-1X modelinin ilham kaynağı olacaktı. -
-
2010 Saab 9-3X
SUV tipi araçlara Saab’ın alternatifi. Araç, turbo 2 litre benzinli 210 bg gücünde veya 1,9 litre turbo dizel 180 bg gücünde motorla donatılabiliyordu. -
2010 Saab 9-3 ePower Konsepti
Paris Otomobil Fuarı’nda tanıtılan tamamen elektrikli konsept otomobil. 145 kW/184 bg gücündeki konseptin 35,5 kW saatlik batarya paketi, -30 derecede tam kapasite çalışacak şekilde tasarlanmıştı. O zamanlar benzer batarya paketleri 10 derece daha erken güç kaybetmeye başlıyordu. -
-
2011 Saab PhoeniX Konsepti
Konsept, Saab’ın gelecekte kullanacağı tasarım dili ilgili ipucu veriyordu. -
2011 Saab 9-4X
2010 Los Angeles Otomobil Fuarı’nda tanıtılan SUV, Saab’ın en kısa ömürlü modeli oldu. -