FOTO GALERİ
OTOMOBİL TESTLERİ
Tasarım açısından şunu kesinlikle belirtmek gerek; yeni 308’in eski versiyonla hiçbir alakası yok. Çok daha çağdaş tasarım çizgilerine kavuşan aracın oldukça sportif bir görünümü var. Genç kullanıcıları hedefleyen yeni 308’in daha alçak konumlandırılmış, arkaya doğru uzayan bir dizaynı var. Yeni yüzüyle çok daha şık gözüken aracın LED aydınlatma gurubu da gece-gündüz dikkat çekmeyi başarıyor.
Ön ve arka teker aralıkları artırılan Peugeot 308’in yan tasarımında sportifliğin yanı sıra aerodinamiğe de önem verilmiş. Ön kaputtan başlayan eğim, ön cam ve A sütununda devam ediyor. Bildiğiniz gibi eski araçların birçoğunda A sütünu ve buna bağlı olarak ön camlar dik şekilde gelirdi. Başta rüzgar direnci ve yakıt tüketimi gibi konularda dezavantajlar sağlanırdı. Ama 308’in yeni jenerasyon bu eğimli tasarımı ve alçaltılmış ağırlık merkezi sayesinde hava sürtünme katsayısının 0,28’e ulaşmasını sağlanmış. Kısacası yol tutuş ve yakıt tüketimi açısından daha iyi bir araç ortaya çıkmış.
2014’te yılın otomobili seçilen aracın kokpiti genel olarak beklentiyi karşılıyor. Koltuklarda oturma pozisyonu çok rahat ve kendinizi her şeye hakim hissediyorsunuz. Aracın en beğendiğimiz noktalarından biri de direksiyon simidinin tasarımı. Sağdan ve soldan genişletilmiş bir “O” harfi gibi gözüken direksiyon simidi sürüş keyfini ciddi oranda artırıyor. İlk birkaç saat biraz garipseseniz de alıştıktan sonra çok rahat ediyorsunuz.
Kokpitte tasarım ve görünüm olarak beğendiğimiz, ama kullanışlılık açısından olumsuz bulduğumuz bir nokta var, o da konsolun ortasında yer alan multimedya sistemi. 9.7 inç’lik ekran iç mekanının şıklığını destekliyor, ama sürücüye dönük tasarlanmaması ve dokunmatiğinin çok hisli olmaması gözünüzü yoldan almadan kontrol yapmanızı engelliyor.
Gelelim bu testi yapmamızın esas nedenine. Bildiğiniz üzere dizel-otomatik kombinasyonlu araçların satışları ülkemizde her geçen gün artıyor, ama sürücülerin bu konuda büyük şikayetleri var. Bazı versiyonlarda dizel-otomatik versiyon ya yok, ya da henüz Türkiye’de satışa sunulmadı. Örneğin; 308’in en önemli rakiplerinden biri Ford Focus. Aracı beğenenlerin sayısı fazla ama birkaç gün öncesine kadar dizel motorlu Focus’ta otomatik vites seçeneği yoktu. Bazı araçlarda da dizel-otomatik versiyon var, ama performansı beğenilmiyor; örnek olarak Citroen C4’ü verebiliriz. Citroen C4 çok ekonomik bir araç. Fakat C4’teki şikayet şanzımanın tam otomatik olmaması, yani vites geçişlerinin yavaş ve biraz sarsıntılı gerçekleşmesiydi. Tıpkı kardeşi Peugeot 308’de daha önce olduğu gibi. Neyse ki; şu an 308’de kullanılan tam otomatik şanzımanın Citroen C4’te de kullanılacağı açıklandı. Kısacası; dizel motorlu araçlarda görev yapan yarı otomatik veya otomatikleştirilmiş manuel şanzımanlar sürücüleri pek mutlu etmiyordu. Peki Peugeot 308’de kullanılan yeni şanzımanın farkı ne?
OTOMOBİL TESTLERİ
Eski şanzımanla kıyasladığımızda EAT6 adı verilen yeni tam otomatik şanzımanın çok başarılı olduğunu çok net olarak söyleyebiliriz. Her şeyden önce kafası karışık bir şanzıman değil; yani eski şanzıman gibi gaz pedalına yüklendiğinizde harekete geçmeden bir-iki saniye beklemiyor. Ne istediğinizi hemen anlıyor, vites büyütme ve küçültme işlemlerini seri olarak yapabiliyor. Ve en önemlisi bu geçişleri sarsıntısız yapıyor. Burada bir noktanın altını çizmek gerek; motor ve şanzıman hakkında yaptığımız değerlendirmeleri aracın sınıfına ve rakiplerine göre yapıyoruz. 308’in şanzımanını VW Golf’ün çift kavramalı DSG şanzımanıyla karşılaştırabiliriz. Ve bence birbirlerine çok yakın performans sergiliyorlar, rakiplerinden büyük farkla sıyrılıyorlar.
Aracın motor performansından bahsedecek olursak; yeni 6 ileri otomatik şanzımanla birlikte Peugeot�un elini güçlendiren 1.6 litre dizel güç ünitesi 3500 devirde 120hp güç üretiyor. 1750 devirden itibaren 300nm tork açığa çıkaran motor yakıt tüketiminde de oldukça iddialı. 9.5 saniyede 100 km/s hıza ulaşan aracın şehir içi yakıt tüketimi fabrika verisine göre 4 litre. Biz testimiz boyunca, aracı yaklaşık 400 km şehir içinde devirli olarak kullandık, yol bilgisayarı bize 6.4 litre ortalamayı gösterdi.
OTOMOBİL TESTLERİ
Şimdi sıra geldi 308’in yeni dizel-otomatik versiyonunu rakipleriyle kıyaslamaya. Tasarım, performans, fiyat, ikinci el değeri ve prestij açısından baktığımızda Peugeot 308’in en büyük rakibinin VW Golf olduğu gözüküyor. Golf’ün DSG şanzımanla kombin edilen dizel motorunun gücü 110hp ve en üst donanımlı aracın fiyatı 95 bin TL’den başlıyor. 308’in dizel motorunun gücü 10 beygir daha fazla, 120hp ve en üst donanımlı aracın başlangıç fiyatı 83 bin 500 TL. Yani bu açıdan 308 bir adım önde gözüküyor. Ama işin bir de diğer boyutu var; ikinci el değeri ve prestij. Bu konularda VW Golf’ün önde olduğunu söylemeliyiz. Çünkü VW Golf’ün ses izolasyonu daha başarılı. En önemlisi yılların verdiği bir prestije ve çok yüksek ikinci el değerine sahip.
GENEL DEĞERLENDİRME
Peugeot 308’in dizel-otomatik versiyonu başarılı bir model. Aracın sundukları birçok rakibini geride bırakıyor. Artık hem daha şık gözüküyor, hem de daha iyi performansla daha az yakıt harcıyor. Tüm bunları göz önüne aldığımızda 308 dizel-otomatik versiyonun sınıfının iyi seçenekleri arasına girmeyi başardığını söyleyebiliriz. Kullandığımız test aracı en üst seviyeyi işaret eden Allure donanımına sahipti. Panoramik cam tavan, sürüş destek sistemleri, navigasyon, otomatik park sistemi gibi opsiyonlarıyla birlikte 91 bin 500 TL fiyat etiketine sahip.
FOTO GALERİ İÇİN TIKLAYIN...
Test ve yazı: Onur Akçay
Fotoğraflar: Murat Şahin
TEKNİK ÖZELLİKLER
1.6 litre dizel
120 hp @ 3500 d/d
300nm @ 1750 d/d
Karma yakıt tüketimi 6.4 litre
0-100 km/s : 9.5 saniye
Maksimum hız: 196 km/s
Test aracı fiyatı: 91.500 TL