Ford Otosan’a ihracatta ABD kapısını açan TransitConnect’in yeni modelini Romanya’ya kaptırdık. 2012 Aralık’tan itibaren Romanya’da üretilecek olan yeni versiyon TransitConnect’in kaptırılması Türk otomotiv yan sanayi için de büyük bir hayal kırıklığı yarattı. Romanya’daki üretim için yapılan anlaşmalar nedeniyle Türkiye’deki 70’e yakın yan sanayicinin eli boş kaldı.
Ford Otosan 2002 yılında seri üretimine başladığı TransitConnect’i, 2010 yılında 85 bin 216 adet üretti. Romanya’da 2010 yılı üretimi ise 20 bin adet oldu.
Yeni model için üretim merkezi arayışını iki yıldır sürdüren ABD’li Ford Türkiye ile Romanya arasındaki tercihini bu ülkeden yana yaptı. Bu gelişme TransitConnect’in motor ve aktarma organları hariç far, cam, radyatör gibi tüm parçalarını sağlayan yan sanayi firmaları açısından üzücü oldu. Romanya’daki yeni TransitConnect üretimi için yan sanayi tedarik ve anlaşmalarına başlayan Ford Motor Company’nin Türkiye’deki eski tedarikçilerinden şimdilik 5-6 tanesiyle tekrar el sıkıştığı öğrenildi.
Radikal'in haberine göre, bu firmalar arasında yer alan iç giydirme, akustik, direksiyon simidi üreticisi Pimsa ile saç şekillendirme, kalıp tasarımı gibi konularda üretim yapan Beyçelik Gestamp ise fırsatları kaçırmamak için Romanya’da tesis açma kararı aldı.
Pimsa Yönetim Kurulu Başkanvekili Ömer Bilgin, Temmuz ayında fabrikanın bir kısmını söküp Piteşti’ye taşıyacaklarını açıkladı. Bilgin, “Global satın alma işin içine girdiğinden bir yerden sonra Koç Holding dahil kimsenin yapacağı bir şey kalmıyor. Yeni Connect’te daha çok Türk firmasının yer almasını isterdik. Dileğimiz kayıpları yeni projelerle kapatmak” dedi.
Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Celal Kaya, Ford’un yeni Connect’i Romanya’da yerlileştirmeyi tercih ettiğini, bu nedenle de Türkiye’de tedarik yapan yan sanayicilerin yüzde 90’a yakınının işi alamadığını açıkladı. Kaya, son dönemde otomotiv ana firmalarının ‘global satın alma’ stratejisi doğrultusunda satın almayı merkezden yönlendirdiğini, bunun da Türkiye’deki yan sanayiciyi olumsuz etkilediğini vurguladı.
GÖLCÜK’TE AĞIRLIK YENİ MODELLERDE
Connect’in üretiminin önümüzdeki dönemde Romanya’ya kaydırılmasıyla yıllık 200 bin Transit, 100 bin adet de TransitConnect üretim kapasitesi olan Gölcük’ün kapasitesi değişmeyecek. Ağırlıklı olarak Transit’in yeni versiyonlarının imalatı yapılacak. Ford Otosan, yeni Transit yatırımı için 2011-14 döneminde yapılmak üzere 976 milyon TL’lik teşvik aldı. Ayrıca çalışmaları devam eden yeni bir hafif ticari araç projesi için de 368 milyon TL teşvik aldı.
Ford Otosan 2002 yılında seri üretimine başladığı TransitConnect’i, 2010 yılında 85 bin 216 adet üretti. Romanya’da 2010 yılı üretimi ise 20 bin adet oldu.
Yeni model için üretim merkezi arayışını iki yıldır sürdüren ABD’li Ford Türkiye ile Romanya arasındaki tercihini bu ülkeden yana yaptı. Bu gelişme TransitConnect’in motor ve aktarma organları hariç far, cam, radyatör gibi tüm parçalarını sağlayan yan sanayi firmaları açısından üzücü oldu. Romanya’daki yeni TransitConnect üretimi için yan sanayi tedarik ve anlaşmalarına başlayan Ford Motor Company’nin Türkiye’deki eski tedarikçilerinden şimdilik 5-6 tanesiyle tekrar el sıkıştığı öğrenildi.
Radikal'in haberine göre, bu firmalar arasında yer alan iç giydirme, akustik, direksiyon simidi üreticisi Pimsa ile saç şekillendirme, kalıp tasarımı gibi konularda üretim yapan Beyçelik Gestamp ise fırsatları kaçırmamak için Romanya’da tesis açma kararı aldı.
Pimsa Yönetim Kurulu Başkanvekili Ömer Bilgin, Temmuz ayında fabrikanın bir kısmını söküp Piteşti’ye taşıyacaklarını açıkladı. Bilgin, “Global satın alma işin içine girdiğinden bir yerden sonra Koç Holding dahil kimsenin yapacağı bir şey kalmıyor. Yeni Connect’te daha çok Türk firmasının yer almasını isterdik. Dileğimiz kayıpları yeni projelerle kapatmak” dedi.
Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Celal Kaya, Ford’un yeni Connect’i Romanya’da yerlileştirmeyi tercih ettiğini, bu nedenle de Türkiye’de tedarik yapan yan sanayicilerin yüzde 90’a yakınının işi alamadığını açıkladı. Kaya, son dönemde otomotiv ana firmalarının ‘global satın alma’ stratejisi doğrultusunda satın almayı merkezden yönlendirdiğini, bunun da Türkiye’deki yan sanayiciyi olumsuz etkilediğini vurguladı.
GÖLCÜK’TE AĞIRLIK YENİ MODELLERDE
Connect’in üretiminin önümüzdeki dönemde Romanya’ya kaydırılmasıyla yıllık 200 bin Transit, 100 bin adet de TransitConnect üretim kapasitesi olan Gölcük’ün kapasitesi değişmeyecek. Ağırlıklı olarak Transit’in yeni versiyonlarının imalatı yapılacak. Ford Otosan, yeni Transit yatırımı için 2011-14 döneminde yapılmak üzere 976 milyon TL’lik teşvik aldı. Ayrıca çalışmaları devam eden yeni bir hafif ticari araç projesi için de 368 milyon TL teşvik aldı.